dijous, 4 d’abril del 2013

Comparam jornades

Després de llegir vàries vegades les diferents jornades de les escoles on estan algunes de les meves companyes amb qui he pogut compartir les nostres experiències, he analitzat i seleccionat alguns trets que penso que les poden caracteritzar de manera sintètica. 

A l'escoleta Toninaina d'Inca les rutines marquen la jornada. Després de l'escoleta matinera, comencen a l'aula amb l'alternança entre el joc lliure i la lectura individual de l'agenda personal de cada infant. El joc de després del bernar és estructurat i en funció del dia de la setmana es realitzen unes activitats o unes altres. Així i tot, tenen en compte la flexibilitat en l'horari en funció de les necessitats dels infants.

De l'escoleta Huialfàs de Sa Pobla en vull destacar la implicació de les famílies en les agendes personals dels infants. Cada dia escriuen què han fet fora l'escola i després, amb la mestra, ho llegeixen (com a Inca). A més, durant el bon dia parlen del temps, canten i passen llista. Com que són l'aula de les magranes, els infants presents posen la seva fotografia al magraner i els que no hi són tenen la fotografia dins un cistell. Els berenars també vénen regits per un horari segons toqui fruita, pa o lactis. Alternen les activitats estructurades amb les lliures al pati. 

A l'escoleta d'Esporles també es regeixen per un horari. Tot i que generalment és flexible, algunes activitats com música i psicomotricitat tenen un horari inamovible. Es fomenta molt el joc lliure i és prioritzen les necessitats dels infants.

Podria dir que, tot i que en general es segueix una línia semblant a totes les escoletes, totes tenen trets singulars que les defineixen. Ara bé, tot i que ja sabia que l'escoleta de Valldemossa és molt singular, comparant-la amb altres tipus de jornada veig més encara les diferències. Penso que, principalment, la diferència ve marcada per la possibilitat de dur la pràctica de la descompartimentació dels espais, la qual crec que la defineix.

Entre aquestes maneres de fer en trobam de similars i alhora de molt divergents. Penso que l'escoleta on estic realitzant les pràctiques és innovadora en molts camps, i que la intervenció educativa que s'hi du a terme és molt adequada per als infants i que s'assoleixen els objectius didàctics que es proposen. Ara bé,  així i tot es poden plantejar alguns punts de millora que m'han agradat de les altres escoletes com ara fomentar més la redacció per part de la família a la llibreta personal de cada infant i comentar-la o llegir-la a l'aula, i dedicar més temps a la música.

El projecte de millora que nosaltres estam duent a terme és sobre la participació de les famílies a l'escola, i aprofundir en la seva implicació en les llibretes personals pens que seria un aspecte a tenir en compte. Pel que fa a la música, a l'escoleta hi ha el racó d'instruments i cançons al qual els infants juguen quan volen. Ara bé, pens que la música és una àrea molt important en el desenvolupament infantil i crec que seria un punt per treballar i aprofundir.

Veig favorable que l'escoleta defugi de les activitats estructurades com a norma, que no es guiïn per un l'horari tradicional, que potenciïn l'activitat lliure i espontània, que el protagonista sigui l'infant i que alhora, l'autonomia dels infants i la importància dels afers quotidians marquin el dia a dia. Ha sigut molt enriquidor poder saber sobre altres maneres de fer i altres tipus de jornada, però també pens que per acabar-ho d'entendre caldria viure-ho en primera persona.

(El per què de l'etiqueta: per poder realitzar aquesta entrada primer he hagut d'observar i qüestionar el funcionament del centre on faig pràctiques, i així explicar una jornada estàndard a les meves companyes. Així mateix, a partir d'aquesta observació i interrogació, després he pogut identificar les diferents pràctiques i comparar-les, extraient així possibles punts de millora per l'escoleta.)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada