La primera entrada al blog fa referència al meu punt de partida
envers les competències professionals que estem treballant al Pràcticum i a
l’assignatura. Consta de dues parts: a la primera hi he adjuntat cada una
d’aquestes competències en forma d’índex, el nombre de les quals seran les
etiquetes de les entrades que aniré fent durant aquests mesos fent referència
així a les competències que treballaré amb la reflexió o treball de cada
entrada. A la segona part, hi trobareu la reflexió sobre la pròpia facilitat o
adquisició de cada una de les competències, mostra d’una autoavaluació inicial.
1. És autònom en l’aprenentatge.
1.1. Cerca i accedeix a
dades i recursos existents a l’hora de resoldre les activitats, tasques i
situacions que es plantegen al Pràcticum
i a l’assignatura.
1.2. Reflexiona i pondera
sobre elements que porten a una bona actuació professional.
1.3. Accedeix i revisa
altres blocs i experiències per tal d’ampliar la pròpia formació.
1.4. Arriba a conclusions
elaborades a partir de la contrastació de la informació recollida
tant de la teoria com de la pràctica.
Pel que fa a la primera
competència, em consider una persona autònoma.
Durant aquests tres anys de carrera, i en la vida en general, sempre he
assolit els objectius que m’he proposat sense la necessitat d’haver de seguir
el mateix camí per on va la majoria. Amb això vull dir que m’agrada i em sento
reconfortada cercant diferents punts de vista, reflexionant al voltant de cada
un d’ells, cercant informacions que es puguin contraposar per arribar a una
veritat pròpia, escoltant l’opinió dels companys, etc. Amb això no vull dir que
sigui una persona individualista, tal i com es pot entendre a vegades la
paraula autonomia, sinó que partint sempre d’una mateixa, m’agrada poder anar
més enllà juntament amb les persones del meu voltant, pensar amb les pròpies
actuacions per tal de poder-les millorar, escoltar-nos i observar-nos per
enriquint-nos les unes amb les altres, col·laborant i participant activament.
Aquesta sol ser la meva
intenció prioritària, que en general acostumo a complir, tot i que cal tenir en
compte que sempre hi ha excepcions, i que encara que una no ho desitgi, les
coses a vegades no són com ens esperem, ni actuem com hauriem d’haver actuat.
2. Reflexiona sobre el seu propi procés
d’aprenentatge.
2.1. Identifica punts
forts i punts febles quant a les seves capacitats i competències
professionals.
2.2. Identifica les
pròpies creences i concepcions; contrasta les creences personals amb les
pràctiques i activitats que observa al
centre.
2.3. Descriu el que vol
aprendre, els objectius que es proposa.
2.4. Es fa preguntes
relacionades amb el propi procés d’aprenentatge (formació rebuda,
formació futura...).
2.5. Recull dubtes i
dilemes.
2.6. Argumenta el que ha
fet i per què.
2.7. Reflexiona sobre els
seus errors i cerca maneres de millorar en la seva actuació
professional.
Penso que aquesta no és
una tasca fàcil. A cops he sentit a dir
que som tal com som, o bé que arriba una edat en la que no s’aprenen coses
noves. Evidentment, veig aquestes dues afirmacions totalment falses, però la
necessitat de la voluntat i creure amb el que es fa és necessari. A cops he caigut en la inèrcia de pensar que
ja no hi ha res a fer, però després me n’he adonat de que si ho hagués
intentat, ho hagués reflexionat, hagués mirat les diferents opcions i hagués
admès alguns errors, hauria trobat una bona solució. Des que he començat la
carrera, he après a dur a terme millor algunes de les subcompetències que
esdevenen de la reflexió sobre el propi procés d’aprenentatge, tot i que és un
procés continu que un mai no acaba d’elaborar.
Identificar punts febles no és fàcil, ja que significa autoqüestionar-se
de manera negativa en alguns casos, però el que s’ha de veure és la manera
constructiva que hi ha al darrere, identificar per poder millorar. De la
mateixa, identificar punts forts no sempre és fàcil, però igual de necessari
per poder mantenir l’autoestima i saber que cal seguir per aquell camí amb
aquells punts.
Crec que abans de
començar a la Universitat no m’avia parat a reflexionar sobre mi mateixa, però
sovint m’he anat trobant amb exercicis i activitats d’autoconeixença.
Segurament admetre els errors és el que més em costa en contades ocasions, però
amb perspectiva els arribo a assumir. Ara mateix, a les pràctiques, me n’adono
que a això ja ho faig de manera inconscient. Les ànsies de voler-ho fer bé em
duen a pensar-hi, analitzar moments, pensar en com ho hauria fet en un altre context,
comentar-ho amb les companyes o les mestres, i en la realització del diari de
pràctiques, anotar, descriure, dubtar, preguntar, relacionar, etc., és cosa
rutinària. A més, amb aquesta assignatura acabaré d’arrodonir els possibles
buits que em podrien mancar.
3. Analitza i reflexiona
sobre el funcionament dels centres d’Educació Infantil.
3.1. Es fa preguntes
sobre el que ha observat quant al funcionament del centre.
3.2. Aporta reflexions en
quant a l’organització del centre: distribució del temps i de l’espai,
dinàmiques de treball, coordinació entre
professorat, relació amb les famílies i amb el
context proper; i contrasta aquestes
reflexions amb evidències.
3.3. Contrasta allò que
recullen els documents del centre amb les pràctiques i rutines que
es realitzen.
Fa pocs dies que he
començat les pràctiques. Concretament, he anat al centre 9 dies. Des del primer
moment em vaig alegrar de poder anar a l’escoleta de Valldemossa, tant pel que
fa a la filosofia de centre que duen a terme les mestres, com per la dinàmica i
funcionament. I a dia d’avui, ja he après moltes coses i és gràcies a
l’entusiasme que han despert en mi les noves pràctiques, les preguntes que m’he
fet i m’han respost les mestres encantades, les suposicions, intercanvi d’idees
i anècdotes.
Pel que fa a
l’organització, ja ens hem reunit per poder concretar alguns temes, per
poder-nos informar, per nosaltres començar-hi a rumiar, proposar en un futur
pròxim, etc. Cal que digui que aquestes fases inicials d’informar-nos, ens són
molt útils i ens ajudaran a l’hora de fer propostes nosaltres més endavant,
però segurament serà un dels punts que més dificultat em mostraran.
4. Analitza i reflexiona sobre els
processos d’ensenyament-aprenentatge.
4.1. Identifica els marcs
teòrics que justifiquen o qüestionen les pràctiques que es duen a
terme a l’aula.
4.2. Identifica bones pràctiques, les compara.
4.3. Elabora hipòtesis de
per què passa un fet concret a partir d'un recull d'informació.
La veritat és que encara
no hem tingut molt temps per poder-nos estendre en aquests aspectes, però la
documentació dels espais de l’escoleta és notable, la qual cosa ja porta
implícit un marc teòric de referència per aquell espai. A més, dins l’aula de
coordinació hi ha un estant amb llibres del marc educatiu que ja hem començat a
fullejar, i que segur que ben aviat haurem inclòs també a la nostra biblioteca.
Els comentaris amb les
mestres i les primeres reflexions m’han ajudat
a poder entendre millor aquesta informació vers el procés
d’ensenyament-aprenentatge que duen a terme, però penso que encara em falta
temps i dedicació per endinsar-m’hi així com toca.
5. Reflexiona sobre el procés de millora.
5.1. Reflexiona sobre els
trets diferencials entre bones pràctiques i projectes de millora.
5.2. Justifica i
contextualitza el projecte de millora a partir de l'anàlisi de necessitats i de
la
identificació del problema.
5.3. Cerca informació en
relació amb el projecte de millora i aporta referències
bibliogràfiques.
5.4. Preveu els obstacles
i les resistències en l'aplicació del projecte de millora.
El cert es que encara no
hem començat a treballar sobre el procés de millora, però sí que he iniciat una
recercar de documentació sobre el tema. Pel que fa a l'anàlisi de les
necessitats, el primer que hem començat a fer és la detecció d'aquestes per tal
de poder començar a treballar sobre aquestes. Ara bé, penso que hem començat en
bon peu, ja ens hem reunit per acordar punts de partida i la línia que caldrà
seguir amb el projecte, i també tenim recollits els primers documents
bibliogràfics.
(El per què de les etiquetes: aquesta entrada no hauria estat possible sense la reflexió sobre les pròpies capacitats, punts forts i febles, per tal de saber que tenc més adquirit i què hem falta encara per treballar. Per això mateix, també m'ha sigut imprescindible fer concient les errades o mancances d'una mateixa, per identificar-los i poder-los treballar per millorar.)
(El per què de les etiquetes: aquesta entrada no hauria estat possible sense la reflexió sobre les pròpies capacitats, punts forts i febles, per tal de saber que tenc més adquirit i què hem falta encara per treballar. Per això mateix, també m'ha sigut imprescindible fer concient les errades o mancances d'una mateixa, per identificar-los i poder-los treballar per millorar.)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada