divendres, 1 de març del 2013

Competències


La primera entrada  al blog fa referència al meu punt de partida envers les competències professionals que estem treballant al Pràcticum i a l’assignatura. Consta de dues parts: a la primera hi he adjuntat cada una d’aquestes competències en forma d’índex, el nombre de les quals seran les etiquetes de les entrades que aniré fent durant aquests mesos fent referència així a les competències que treballaré amb la reflexió o treball de cada entrada. A la segona part, hi trobareu la reflexió sobre la pròpia facilitat o adquisició de cada una de les competències, mostra d’una autoavaluació inicial.

1.       És autònom en l’aprenentatge.
1.1. Cerca i accedeix a dades i recursos existents a l’hora de resoldre les activitats, tasques i       
       situacions que es plantegen al Pràcticum i a l’assignatura.
1.2. Reflexiona i pondera sobre elements que porten a una bona actuació professional.
1.3. Accedeix i revisa altres blocs i experiències per tal d’ampliar la pròpia formació.
1.4. Arriba a conclusions elaborades a partir de la contrastació de la informació recollida 
       tant de la teoria com de la pràctica.

Pel que fa a la primera competència, em consider una persona autònoma.  Durant aquests tres anys de carrera, i en la vida en general, sempre he assolit els objectius que m’he proposat sense la necessitat d’haver de seguir el mateix camí per on va la majoria. Amb això vull dir que m’agrada i em sento reconfortada cercant diferents punts de vista, reflexionant al voltant de cada un d’ells, cercant informacions que es puguin contraposar per arribar a una veritat pròpia, escoltant l’opinió dels companys, etc. Amb això no vull dir que sigui una persona individualista, tal i com es pot entendre a vegades la paraula autonomia, sinó que partint sempre d’una mateixa, m’agrada poder anar més enllà juntament amb les persones del meu voltant, pensar amb les pròpies actuacions per tal de poder-les millorar, escoltar-nos i observar-nos per enriquint-nos les unes amb les altres, col·laborant i participant activament.

Aquesta sol ser la meva intenció prioritària, que en general acostumo a complir, tot i que cal tenir en compte que sempre hi ha excepcions, i que encara que una no ho desitgi, les coses a vegades no són com ens esperem, ni actuem com hauriem d’haver actuat.

2.   Reflexiona sobre el seu propi procés d’aprenentatge.
2.1. Identifica punts forts i punts febles quant a les seves capacitats i competències
       professionals.
2.2. Identifica les pròpies creences i concepcions; contrasta les creences personals amb les
        pràctiques i activitats que observa al centre.
2.3. Descriu el que vol aprendre, els objectius que es proposa.
2.4. Es fa preguntes relacionades amb el propi procés d’aprenentatge (formació rebuda,
        formació futura...).
2.5. Recull dubtes i dilemes.
2.6. Argumenta el que ha fet i per què.
2.7. Reflexiona sobre els seus errors i cerca maneres de millorar en la seva actuació
       professional.

Penso que aquesta no és una tasca fàcil. A cops  he sentit a dir que som tal com som, o bé que arriba una edat en la que no s’aprenen coses noves. Evidentment, veig aquestes dues afirmacions totalment falses, però la necessitat de la voluntat i creure amb el que es fa és necessari.  A cops he caigut en la inèrcia de pensar que ja no hi ha res a fer, però després me n’he adonat de que si ho hagués intentat, ho hagués reflexionat, hagués mirat les diferents opcions i hagués admès alguns errors, hauria trobat una bona solució. Des que he començat la carrera, he après a dur a terme millor algunes de les subcompetències que esdevenen de la reflexió sobre el propi procés d’aprenentatge, tot i que és un procés continu que un mai no acaba d’elaborar.  Identificar punts febles no és fàcil, ja que significa autoqüestionar-se de manera negativa en alguns casos, però el que s’ha de veure és la manera constructiva que hi ha al darrere, identificar per poder millorar. De la mateixa, identificar punts forts no sempre és fàcil, però igual de necessari per poder mantenir l’autoestima i saber que cal seguir per aquell camí amb aquells punts.

Crec que abans de començar a la Universitat no m’avia parat a reflexionar sobre mi mateixa, però sovint m’he anat trobant amb exercicis i activitats d’autoconeixença. Segurament admetre els errors és el que més em costa en contades ocasions, però amb perspectiva els arribo a assumir. Ara mateix, a les pràctiques, me n’adono que a això ja ho faig de manera inconscient. Les ànsies de voler-ho fer bé em duen a pensar-hi, analitzar moments, pensar en com ho hauria fet en un altre context, comentar-ho amb les companyes o les mestres, i en la realització del diari de pràctiques, anotar, descriure, dubtar, preguntar, relacionar, etc., és cosa rutinària. A més, amb aquesta assignatura acabaré d’arrodonir els possibles buits que em podrien mancar.

3. Analitza i reflexiona sobre el funcionament dels centres d’Educació Infantil.
3.1. Es fa preguntes sobre el que ha observat quant al funcionament del centre.
3.2. Aporta reflexions en quant a l’organització del centre: distribució del temps i de l’espai,
       dinàmiques de treball, coordinació entre professorat, relació amb les famílies i amb el
       context proper; i contrasta aquestes reflexions amb evidències.
3.3. Contrasta allò que recullen els documents del centre amb les pràctiques i rutines que   
        es realitzen.

Fa pocs dies que he començat les pràctiques. Concretament, he anat al centre 9 dies. Des del primer moment em vaig alegrar de poder anar a l’escoleta de Valldemossa, tant pel que fa a la filosofia de centre que duen a terme les mestres, com per la dinàmica i funcionament. I a dia d’avui, ja he après moltes coses i és gràcies a l’entusiasme que han despert en mi les noves pràctiques, les preguntes que m’he fet i m’han respost les mestres encantades, les suposicions, intercanvi d’idees i anècdotes.

Pel que fa a l’organització, ja ens hem reunit per poder concretar alguns temes, per poder-nos informar, per nosaltres començar-hi a rumiar, proposar en un futur pròxim, etc. Cal que digui que aquestes fases inicials d’informar-nos, ens són molt útils i ens ajudaran a l’hora de fer propostes nosaltres més endavant, però segurament serà un dels punts que més dificultat em mostraran. 

4.    Analitza i reflexiona sobre els processos d’ensenyament-aprenentatge.
4.1. Identifica els marcs teòrics que justifiquen o qüestionen les pràctiques que es duen a
       terme a l’aula.
4.2. Identifica bones pràctiques, les compara.
4.3. Elabora hipòtesis de per què passa un fet concret a partir d'un recull d'informació.

La veritat és que encara no hem tingut molt temps per poder-nos estendre en aquests aspectes, però la documentació dels espais de l’escoleta és notable, la qual cosa ja porta implícit un marc teòric de referència per aquell espai. A més, dins l’aula de coordinació hi ha un estant amb llibres del marc educatiu que ja hem començat a fullejar, i que segur que ben aviat haurem inclòs també a la nostra biblioteca.

Els comentaris amb les mestres i les primeres reflexions m’han ajudat  a poder entendre millor aquesta informació vers el procés d’ensenyament-aprenentatge que duen a terme, però penso que encara em falta temps i dedicació per endinsar-m’hi així com toca.

5.       Reflexiona sobre el procés de millora.
5.1. Reflexiona sobre els trets diferencials entre bones pràctiques i projectes de millora.
5.2. Justifica i contextualitza el projecte de millora a partir de l'anàlisi de necessitats i de la
        identificació del problema.
5.3. Cerca informació en relació amb el projecte de millora i aporta referències
        bibliogràfiques.
5.4. Preveu els obstacles i les resistències en l'aplicació del projecte de millora.

El cert es que encara no hem començat a treballar sobre el procés de millora, però sí que he iniciat una recercar de documentació sobre el tema. Pel que fa a l'anàlisi de les necessitats, el primer que hem començat a fer és la detecció d'aquestes per tal de poder començar a treballar sobre aquestes. Ara bé, penso que hem començat en bon peu, ja ens hem reunit per acordar punts de partida i la línia que caldrà seguir amb el projecte, i també tenim recollits els primers documents bibliogràfics.

(El per què de les etiquetes: aquesta entrada no hauria estat possible sense la reflexió sobre les pròpies capacitats, punts forts i febles, per tal de saber que tenc més adquirit i què hem falta encara per treballar. Per això mateix, també m'ha sigut imprescindible fer concient les errades o mancances d'una mateixa, per identificar-los i poder-los treballar per millorar.)






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada